06 maart 2011

Spamalot



Monty Python staat gekend om het doorbreken van de algemene regels van de humor en op die manier een totaal nieuwe vorm van humor creƫerden. Dat was overduidelijk in hun hilarische TV reeksen begin jaren '70 en later ook hun films. Niet iedereen kan deze vorm van humor smaken. Sommige elementen zijn historisch hilarisch, maar er zijn momenten bij dat ik achter m'n oor zit te krabben en begin weg te dromen.

Vandaar dat een Monty Python film naar een musical omzetten een haast onmogelijke opdracht bleek, maar de musical is een gigantisch succes in de Angelsaksische landen.
Nu zal -volgens mij- ook Vlaanderen voor het vers geslepen kling gaan!

Vertrek zonder verwachtingen en je zal zitten gieren, schuddebuiken en zelfs een traan of 5 wegpinken van het lachen. Stany Crets heeft een prachtige 'VerVlaamsing' van Spamalot gemaakt. Het inspelen op typisch Belgische thema's (er verscheen een spandoek met opschrift 'Splits BHV' voor het kitscherig kasteel van Camelot, een liedje met een onverdoken verwijzing naar de kerkperikelen), het gebruik van verschillende dialecten (soms wat moeilijk begrijpbaar voor een Vl-Brabander als ik, maar daarom niet minder grappig) en hoewel het volledig uit de oorspronkelijke musical komt een confrontatie met de Fransen/Franstaligen?!
Het is een avondvullende comedyrevue zoals er meer mogen komen voor mij. De acteurs die hun rollen met verve vervullen, verwacht je niet allemaal in een musical. Musicaldiva Ann Van den Broeck speelt met volle overtuiging de rol van euh... musicaldiva, typecasting dus. Jan 'de Joeri' Van Looveren is daarentegen misschien de acteur die je niet verwachtte in een musical, maar die me echt verrast heeft. Koen Van Impe en Walter Baele zijn respectievelijk Koning Artuur en ridder 'fag' Lancelot en blazen met een aanstekelijke dosis enthousiasme veel leven in hun rollen. Alles samen krijg je een professionele bende ongeregeld op het podium van de Antwerpse StadsschouwBurcht.

De Vlaamse versie van Spamalot is een musical, nee een spektakel dat je naar een surrealistische parallelle wereld katapulteert.

Thanx Kris!






Geen opmerkingen: