06 augustus 2008

Fenomenale Joker vertolking



Gisteren heb ik dan eindelijk 'The Dark Knight' gezien. Een ding moet me van het hart... IK HAAT ONDERBREKINGEN IN DE FILMZAAL !!!! Als ik een onderbreking wil, dan kijk ik wel TV en verwacht ik op z'n minst reclame, maar nee !!! Nog voor een scene afgelopen is, BOEM de lichten aan, projectie uit en een bericht dat zegt '10 minuten pauze'. Was dit een voorstelling speciaal voor de incontinenten, zeikers of broekschijters, man, man, man...

De film dan, misschien een tikkeltje te lang, maar verder echt fenomenaal. Ik dacht dat enkel Tim Burton donkere en duistere verhalen kon verfilmen, maar dit is een meesterwerk naar de menselijke psyche. The Joker denk dat iedereen in se slecht is en dus ook te corrumperen is. En echt ver van de realiteit is hij niet. Vooral als hij de grootste idealist omtovert tot een wraaklustige cynicus, is een meesterzet. Heath Ledger zet een memorabele vertolking van The Joker neer, een man zonder principes, zonder plannen, zonder hoop, zonder logica. Een man die zo gestoord is dat hij heel de tijd terreurdaden improviseert en wil verwoesten om te verwoesten. Hiertegen kan Batman klaarblijkelijk niet op. Dat drijft hem tot de rand van de wanhoop en tot drastische maatregelen. Voortaan is the Batman geen held meer, maar opgejaagd wild voor het goed van Gotham. Ga deze film niet kijken als je wat depri bent, want het zal je enkel maar dieper in de put duwen. Als Nolan op het eind toch de diepmenselijke goedheid naar boven laat komen, is het eigenlijk te laat en komt het nog nauwelijks geloofwaardig over. Je kent nooit iemand echt, want wal zal 'ie doen om zijn hachje te redden? Dat wil je niet weten.

Geen opmerkingen: