11 maart 2013

Twitter versterkt het live TV kijken



Vorige week heb ik gekeken naar 'De Nacht van de Vlaamse Televisie Sterren'. En net als vele anderen volgde ik gelijktijdig wat er op Twitter verteld werd over dit programma. Waarom zou ik alleen kijken als ik het samen met 'vrienden' kan zien, toch?!
Het is een van de opvallendste trends van de laatste jaren in TV-land. Mensen ervaren een extra beleving van een live programma omdat ze gelijktijdig volgen wat anderen te vertellen hebben. Volg de juiste mensen of doe de juiste # search en je kan heel wat plezier beleven. Een echte tweede scherm beleving!
Maar het kan altijd beter! Er was geen gemeenschappelijke # gecommuniceerd op het scherm en bijgevolg deed iedereen maar wat: #TVsterren, #televisiesterren, #NVTS, enz...
Een eenvoudige SVO op het scherm tijdens het programma met een # en iedereen zal op hetzelfde pad zitten.

Ondertussen verschenen al heel wat research over tweede scherm of multi-scherm gebruik. Maar allemaal zijn ze het erover eens dat dit geen hype is, maar een fundamentele verschuiving in gedrag, kijkgedrag.


Twitter versterkt het live TV kijken
Ondank het feit dat Twitter een pak kleiner is dan Facebook zowel wereldwijd als in België (170K vs 4,9M dankje @bvlg) is het toch twitter dat vooral de live beleving van een TV programma versterkt. Daar zijn enkele goede redenen voor.

* Levensduur van tweets vs Facebook status updates
Tweets zijn zeer vluchtig (net als TV). Wacht enkele minuten, soms maar momenten en je ziet een hele resem nieuwe tweets. Wat je op Facebook schrijft, blijft er meestal voor altijd op staan. Meer en meer mensen worden zich hiervan bewust en letten op wat ze schrijven op Facebook, want Facebook is bijna een archief van je leven.
Twitter leeft op instant reacties. Bij het monitoren van verschillende programma's merken we dan ook dat mensen een stuk directer, heviger en kritischer zijn op Twitter dan op Facebook.
Ik ben niet anders. Op Twitter geef ik -gebald in een boodschap van 140 karakters- ongezouten mijn mening over een bepaald optreden in TVVV of SYTYCD. Geef ik mijn reactie op een nieuwsgebeurtenis of wat ik in 'the real world' zie gebeuren. Achteraf gezien, zouden veel van m'n tweets die ik in een opwelling of als reactie geschreven heb, verkeerd geïnterpreteerd kunnen worden. Dat is niet het geval bij Facebook. Hier lees ik m'n status update na. Weeg af of dit wel de juiste bewoordingen zijn en of ik vrienden en/of collega's niet schoffeer.

* Edgerank
De manier waarop informatie gedeeld wordt op Facebook (zelfs met de komende nieuwe newsfeed), is op zich al een stevige beperking op een live beleving. Het is misschien ook helemaal hun bedoeling niet. Het edgerank algoritme blokt zelfs berichten van vrienden waar je een tijdje niet meer mee communiceerde. Daarenboven beschermt Facebook uitermate strikt status update data. (lees meer over Edgerank)
Daarenboven speelt interactie bij Facebook zich af op persoonlijke profielen of pagina's en bijna nooit op groep-pagina's. De eenvoud van Twitter wordt weerspiegeld in de openheid en geeft een sterk live gevoel.

* Viral effect
Als je iets grappig/interessant vertelt in je tweet dan kan een massa mensen hier in een mum van tijd van meegenieten. Dat is niet echt mogelijk bij Facebook. Dit komt door het gesloten karakter van Facebook vs het open karakter van Twitter. (bereik van The Voice van Vlaanderen op Facebook is gemiddeld rond 1,3M vs 3M bij Twitter - bron: Engagor)




Reality check
Maar de realiteit is dat Facebook de grootste social media speler is in Vlaanderen. En zij zullen ook bij de beleving van TV (live of niet) een belangrijke rol blijven spelen. Dan Rose (hoofd media parnterships bij Facebook) geeft aan dat Facebook een andere functie vervult dan Twitter. "Mensen zitten op Facebook terwijl ze TV kijken. De rol die Facebook zal spelen in het TV-ecosysteem, is het ontdekken van programma's. De realiteit is dat we programma's bekijken die door onze vrienden worden aanbevolen. Beeld je een toekomst in waarbij je TV programma's toont die je vrienden bekeken hebben". (bron: AdAge)
Alvast de moeite om op te volgen want 'drive viewership' is een belangrijk effect van social media dat ons uitermate interesseert natuurlijk ;-)