13 maart 2011

Boekenfestijn & sociologie



Uren kan ik zitten snuisteren in boeken! Het bekijken van covers, doorbladeren van praktische handboeken, lezen van achterflappen tot wegdromen bij de prachtige 'koffietafelboeken'. Zoals een vrouw uren in een schoenenwinkel kan rondhangen, zo kan ik ook uren in een boekenwinkel doorbrengen. Je begrijpt dan ook wel dat 'het Boekenfestijn' een onmisbare afspraak voor me is. Ik neem me meestal voor geen nieuwe boeken te kopen vooraleer de vorige boeken helemaal uitgelezen zijn, maar dat is een voornemen dat schielijk vervliegt zodra ik de hal binnenstap. Eigenlijk al veel eerder, want waarom zou ik me anders kwellen om überhaupt naar het Boekenfestijn te gaan, hé!

Awel, d'er is nog een andere reden.
Ik kijk graag naar de mensen die net zoals ik boeken bepotelen, achterflappen scannen, duimschurend door de inhoud gaan. Wie pakt wel boek ter hand?
Een jonge mama met haar dochtertje op de arm die weemoedig naar een romantisch verhaal verlangt of naarstig in de new age afdeling naar een boek zoekt om het evenwicht gezin-werk op peil te houden. Pubers die met een schalkse blik boeken doorbladeren die hun (prille) seksleven animo kan inblazen. Of bakvissen die met een zweem van 'New Wave Black' mascara de Twilight serie van Stephanie Meyer stevig omklemmen als hadden ze Edward Cullen zelf in hun armen. Wat oudere mannen met onverzorgde baard en een tuinman-groene broek en bijhorende overschoenen die boeken over stekken en herpotten in hun mandje droppen. Studenden die samen op zoek gaan dat ene management boek dat hun eindwerk zo kan verlichten. Een verliefd koppeltje dat hand in hand door de afdeling kookboeken dartelt. Zij met een boek over chocolade-recepten, hij met een lijvig boek 'Koken in minder dan 30minuten'. Ze stoten met hun sleurkarretje tegen de enkels van een gezette dame die in haar handtas haar leesbrilletje zoekt om de prijs te ontdekken van het boek 'Voeding die je jong maakt' terwijl haar kleindochtertje met grote verlangende ogen in 'het Grote Taartenboek' kijkt. Wat verder een papa met z'n -ik schat 7 jarig- zoontje tussen de boeken over auto's en vliegtuigen en vliegdekschepen. De familie volledig uitgedost in bij elkaar passende trainingspakken, inclusief vetvlek en uitgerafelde rekker met hun mandje vol strips en kaftpapier.

Maar meer dan dit werd vandaag m'n interesse gewekt door een vrouw die plots tegenover me stond en vroeg haar een boek aan te rijken dat ik zonet teruggelegd had. Ik schat ze halfweg 20, mooie zwarte pumps, zwarte winterse kousen, een spannend grijs jurkje in gemakkelijke stof, zwarte riem, ontblootte schouder. Haar pikzwarte haar in een vlecht over haar rechter (ontblootte) schouder en een brilletje stijl Nina De Man. Ze lachte vriendelijk toen ik haar Kathy Reichs Gebroken (hardcover) overhandigde. Ze complimenteerde me met m'n keuze toen ze zag dat ik nog een ander Kathy Reichs boek in m'n handen had. Haar mandje bevatte meerdere historische thrillers, het genre waarin ik me ook nog al eens durf in uit te leven. Plots was de look waar ik haar anders op zou bevooroordeeld hebben, boeiend interessant. We wisselden nog een paar blikken, lachten kort en bladerden verder.

Geen opmerkingen: