02 augustus 2012

Olympische reclame



De Olympische Spelen zijn niet zo maar een sportevenementje.  Het is misschien wel 's werelds grootste event, tout court.  En daar willen reclamemakers natuurlijk een graantje van meepikken of meesurfen op de Olympische vibe.  Nielsen onderzoekt zelfs of spots die de Olympische Spelen als thema gebruiken een positief effect hebben op de campagne.  Op welk aspect juist geven echter ze nog niet aan, muziek misschien (zie artikel).


We zien verschillende type spots:
  • spots met een bekende atleet / Olympiër
  • spots verwijzend naar de Olympische Spelen
Opvallend is dat bij het inschakelen van bekende atleten vaak voor een humoristische insteek gekozen wordt.  Is dat om het acteertalent van de atleet te verdoezelen ??  Deze spot met super-super-super-super ster Usain Bolt is echt goed!


Deze spot van Cadbury melk schakelt een minder bekende Britse atleet in, maar straalt de 'Olympic spirit' uit.  En ja, zing gerust mee...


En dan natuurlijk de spots die de Spelen verwerken als thema zonder bekende atleten.  Ze zijn er ook, ik noem ze de 'me too' spots.  Willen meesurfen op de vibe zonder echt uit bovenuit te steken.


Traditioneel zijn er wel enkele adverteerders die de Olympische Spelen als thema verwerken in hun campagne, vaak 'de groten' zoals Procter and Gamble, McDonalds, Coca Cola, Visa, ...

Coca Cola, al sinds mensenheugenis sponsor van de Spelen, pakt het elk jaar groots aan.  Dit jaar trekken ze de kaart van de beleving en de muziek. Sportgeluiden zijn de samples in de song die Mark Ronson schreef en versterkte met de vocals van Kathy B voor een hedendaagse sound.  Hieronder de lange (4 min) versie van de spot die je zeker al gezien hebt.


Maar met de 'Future Flame' campagne gingen ze in thuisland UK nog verder en speelden ze in op het samenhorigheidsgevoel dat de Olympische Spelen te weeg brengt in een land.


Procter and Gamble zet de spots van een heel gamma van z'n producten in een Olympisch thema.  Zowel Pampers, Oil of Olaz, ... maar persoonlijk vind ik die van Ariel (product voor kleurwas) een van de betere.



Maar ze deden er dit jaar nog een schepje bovenop en schreven een prachtig verhaal: 'Raising an Olympian' waarbij de moeders van de atleten in de spotlight gezet worden. Dit is echt 'storytelling'!! Jeff Gomez zal het eens zijn met me.  Ze gaan zelfs volledig voor de corporate idendity !!


En voor verschillende landen werken ze dat verhaal dieper uit met een atleet.

En nog veel, veel meer op het kanaal van Procter and Gamble !!
Verder op dit thema van de moeders brachten ze een spot met kinderen die deelnemen aan de Spelen.  De spot doet me wel sterk denken aan een spot van Electrabel een tijd geleden.



VISA is al 25 sponsor van de Spelen.  In eerdere campagnes (vooral in print) speelden ze 'unforgettable' al uit. Ook in de 'Go World' campagne waar ze de onvergetelijke momenten van de iconische atleten in de (gouden) verf zetten.


Dan kan 'the Greatest Olympian ever' aka Michael Phelps natuurlijk niet ontbreken, alhoewel de spot van Yelena Isinbaeva mij net iets meer aanspreekt. Maar dat zal aan mij liggen :-)


Ook McDonalds is een icoon als sponsor van de Spelen.  Voor de Spelen in Londen heeft de fast food keten zelfs de grootste 'flagship store' geopend in het Olympisch Park.




Maar bewust van hun identiteit pakt McDonalds in de UK uit met Mascotathon, waarbij ze kinderen aanzetten tot meer bewegen.




Voor de volgende moet je echt een UK kenner zijn.  (Dank je Krijn om me dit te leren kennen).  De Creamy Eggs van Cadbury zijn een fenomeen over het Kanaal en deze spots zijn daar enorm populair.




Bekijk ze allemaal!! Hilarisch !!

Ondanks het feit dat we met een grote delegatie naar de Spelen trokken in Londen, zijn er maar weinig Belgische spots die echt inspelen op de Olympische Spelen.  Mijn favoriet is waarschijnlijk de spot van het Landbouwkrediet/Centea met de broers Borlée van reclamebureau 'Van Piperzeel'.


Tot slot wil ik er nog eentje uit Nederland meegeven.  We kennen het Oranjegevoel.  Wel dat komt niet alleen boven met EK of WK voetbal, maar ook (en zeker) op de Olympische Spelen.  "Hup, Holland, Hup" is het motto van het oranje legioen.  Volkswagen speelde hier uitermate goed op in en ontwierp een wagen die rijd op... supportersgeluiden, -gejoel, -lawaai.  De deelnemers konden er tickets mee winnen om naar de Spelen te gaan.  Het resultaat is, nou verbazend grappig.



Krijg je maar niet genoeg van Olympische spots, wel dan kan je via deze link naar een YouTube kanaal nog 200 Olympische geïnspireerde spots bekijken.

Laat me gerust weten als je nog leuke, grappige, aangrijpende, mooie Olympische spots tegenkomt.


Geen opmerkingen: